Ik heb er genoeg van

 

 

“Neem een Chokotoff”.

Briesend en met felle ogen gaat de chirurg zitten.
En stopt een Chokotoff in zijn mond.
Ze staan uitnodigend op het bureau.

De eerste drie minuten is er stilte. Als in een kerk.
Op het gesmak van klevende kiezen na.
Het Hoofd OK van het ziekenhuis leunt tevreden achterover.

Wie kan er nu de geur van chocolade weerstaan?

 

Waarom een Chokotoff?

Het is handig om de setting van een gesprek aan te passen.

Soms betekent dat ook dat je de ‘mood’ van je gesprekspartner moet veranderen.
In de oude setting was er geen verbinding en de ‘luikjes’ stonden dicht.

Dus geen goed recept voor effectieve communicatie.

 

Niet iedereen heeft die Chokotoff’s bij de hand

Daarom is het slimmer om je team te trainen.

Met drijfveren ga je die effectieve communicatie krijgen en houden.
Je communiceert en werkt met voorkennis, juist op het moment dat het nodig is.
Dan blijft communiceren effectief en vanuit belangen gedacht.

Komen er standpunten op tafel, wordt dat een stuk lastiger.
Relaties komen zo onder druk te staan en de sfeer wordt slechter.

 

Waarom lukt dat niet in iedere organisatie?

Het antwoord?
Medewerkers willen niet. Ze lopen het liefst de kantjes ervan af.

Of kunnen ze niet:
Onduidelijke organisatiedoelen?
Of onvoldoende vertrouwen?
Ego’s die verstorend werken?
Omdat regels en management juist tegenwerken?
Geen inzicht in hoe wordt gecommuniceerd met welke bril op (drijfveren)?

En dat is wel een belangrijk aandachtspunt.

 

Good communication means good business

Om communicatie te duiden, is inzicht krijgen het startpunt.
Inzicht in jouw drijfveren, hoe jij naar de wereld kijkt.

  • Waarom reageer jij op een bepaalde manier?
  • Waarom en hoe krijgen ze jou op de kast?
  • Waarom kies je voor bepaalde zinnen en woorden?

Met jouw drijfveren in je achterhoofd wordt je meer bewust van jouw stijl van communiceren en waar de valkuilen liggen.
Effectief communiceren is geen vanzelfsprekendheid, want uiteindelijk gaat het om mensen.

En dus:
• emotie
• belangen
• meetellen
• status
• geld
• macht
• relaties
• zekerheden
• afwisseling
• spanning
• avontuur
• persoonlijke groei
• bijdrage aan een betere wereld

Dit maakt de communicatie complex. Omdat iedereen vanuit zijn eigen drijfveren en gevoel een invulling geeft aan bovengenoemde punten.
En daar helpt de paardenkracht bij.

 

 

Over paardenkracht

De interactie met het paard zorgt ervoor dat je onbewuste (communicatie) processen zichtbaar worden. Paarden beelden jouw onbewuste gevoel uit en maak je onzichtbare aspecten tastbaar en direct inzichtelijk: dat lukt nooit in een 1 op 1 gesprek of training. Je leert (weer) te voelen EN daarbij congruent te zijn aan je gevoel. Te zijn wie je echt bent.

Werken met mensen is verbinden én communiceren én afstemmen. Kan je met het paard en hun systeem verbinden én afstemmen,  kan je dat ook goed met mensen. Daarbij dwing je niks af of leg je niks op of krijg je niks mee: het paard beslist zelf, altijd. Jouw houding en gevoel en hoe het paard dat ervaart bepaalt de interactie.

Paarden begeleiden jou van naar “I wish naar I can“.

 

De kracht van paardencoaching

Geef mij een woord en ik onthoud het een dag
Geef mij kennis en ik onthoud het een week
Geef mij een ervaring en gevoel en ik onthoud het de rest van mijn leven

 

 

 

Hoe kan dat, denk je nu.

 

Heel eenvoudig.

 

 

Het gevoel van jou spreekt.
En dat is jouw waarheid, altijd.
Dat pikken de paarden op.
Feilloos.

Daarom Paardenkracht

De paarden zijn meesters in het duidelijk maken wat je voelt, blijkt ook weer in dit paardenkracht moment.
Vooral als gedrag en gevoel niet in gelijke tred lopen.

Je kunt zelf ook al een begin maken

Het is prettig als je vooraf weet hoe iemand reageert op jou.  Je stuurt je communicatie tijdig bij en past aan. Want let wel: je communiceert met een reden, omdat je iets wilt bereiken.

Je wilt bijvoorbeeld:

  • Een punt duidelijk maken aan je collega of medewerker
  • Je ongenoegen niet alleen ventileren maar ook dat het wordt opgepakt
  • Je waardering uitspreken over een opgeloste situatie
  • Het ontwikkelde beleid ‘verkopen’ en laten implementeren
  • Lastige informatie helder krijgen bij je medewerkers
  • Altijd begrijpen wat de ander nu werkelijk bedoeld
  • Een lastig gesprek met een medewerker voeren

 

Het is uitermate frustrerend als je communicatie niet effectief is.
Want je komt niet verder.

 

Waar communicatie niet goed gaat

En niks is zo vervelend als al je voorbereidingen en werk vooraf strandt omdat:

  • Je niet wordt begrepen
  • Jouw woorden niet beklijven bij je toehoorders
  • De mismatch tussen je gevoel en woorden door je toehoorders worden opgepikt
  • Mensen geen interesse tonen in jouw berichten of boodschappen
  • Je een roepende in de woestijn bent
  • Ze jou niet serieus nemen

 

Je kunt namelijk niet steeds op je chokotoff’s terugvallen.

 

Communicatie

 

Met dit Ebook krijg je alvast goede handvatten aangereikt.

 

En dat moet ik geloven?

Jazeker, en lees vooral even mijn referenties.

Kortom, effectief communiceren loont

Je blijft kijken.
Re-specteren.
Steeds opnieuw blijf je kijken.
En je bereikt je doelen.

 

En nu?

Wil jij beter leren communiceren door paardenkracht en een drijfverenscan?



Laat hier jouw reactie achter

Logo Management by Horses "Management by Horses lost issues op en creëert bevlogenheid bij mensen en energie binnen organisaties."

Management by Horses

M: +31 (0)620620404 M: roger@managementbyhorses.nl facebook  twitter-2  linkedin  youtube  google-plus