Waarom jij goede vragen stelt, zodat je geen waardevolle informatie mist

apr 21, 2016 | Communicatie

Help.
Mijn brandstoftank is alweer leeg.

 

Gauw naar de garage voor controle. 
Inspectie wijst uit dat er een grotere brandstoftank in moet.
Daar gaan mijn gespaarde Euro’s.

 

Hoor ik nadien dat door een te lage bandenspanning het brandstofverbruik verdubbelt. Daar is nooit naar gevraagd of gecontroleerd.

 

Stel jij de juiste vragen?


Waarom een vraag stellen?

Je ervaart een probleem. Dat wil je oplossen.
Die analyse begint het met het stellen van de (juiste) vragen aan je opdrachtgever. Want zonder vragen te stellen komen er geen oplossingsrichtingen. Je kunt erop hopen dat het probleem zich vanzelf oplost. Maar daar zou ik niet op gokken:).


Hoe stel je kritische vragen?

In ieder geval kijken naar je eigen denkprocessen en met welke bril op je dat doet.

“Critical thinking has to include assessing one’s own thinking.”

Daarnaast ga je niet invullen of oplossen.
De kunst is die vragen te stellen zodat iemand tot zijn eigen oplossing komt. Vanuit de hulpverlening is de KOT (Korte Oplossingsgerichte Therapie) ontwikkeld. Niet kijken vanuit de probleemgerichte kant maar juist naar de oplossingsgerichte kant.


Korte Oplossingsgerichte Therapie

De positieve psychologie als uitgangspunt. De Positieve Psychologie gaat uit van de sterke kanten van de cliënt en de veronderstelling dat geluk niet het gevolg is van alleen de juiste genen of toeval, maar dat geluk te vinden is door het identificeren en gebruiken van de sterke kanten die de cliënt al heeft, waaronder bijvoorbeeld vriendelijkheid, originaliteit, humor, optimisme en generositeit.

Empirische evidentie leert ons dat 77% een significant resultaat meldt. Dit is hoger dan de vaak gerapporteerde 66% cliënten die vooruitgang meldden na probleemgerichte therapieën en bovendien is het aantal zittingen lager, Studie De Jong & Berg (2001).

De stap naar oplossingsgericht coachen is snel gemaakt.
 Oplossingsgericht coachen gaat er vanuit dat er geen verband hoeft te bestaan tussen probleem en oplossing. Zonder oorzaken te kennen en zonder problemen uitgebreid te analyseren zijn oplossingen mogelijk waarover cliënten zeer tevreden blijken. Oplossingsgerichte interventies bestaan uit de fase van het beschrijven van het probleem door de cliënt maar weinig gedetailleerd.


Oplossingsgericht coachen: waar te beginnen?

“De meest zinvolle manier om te beslissen welke deur geopend kan worden om bij een oplossing te komen is door een beschrijving te krijgen van wat de cliënt anders zal gaan doen en/of wat voor soort dingen er zullen gebeuren die anders zijn als het probleem is opgelost, om zodoende een verwachting te creëren van een gunstige verandering” (De Shazer, 1985, p 46)”


Uitgangspunten Korte Oplossingsgerichte Therapie

Bij deze gesprekstechniek zijn er 4 stappen en drie principes:

Vier stappen

  1. Wat wil je?
  2. Hoe weet je wanneer dat is gelukt?
  3. Wat heb je al gedaan om daar te komen?
  4. Wat zal er gebeuren als je iets dichter bij de oplossing bent?


Drie principes

  1. Als het niet stuk is moet je het niet maken. Handen af van wat in de beleving van de client goed gaat.
  2. Als iets werkt, ga er mee door. Als iets beter werkt, doe er meer van.
  3. Als iets niet werkt, doe het dan niet meer; doe iets anders.


Acht vragen vanuit de KOT

  1. Goed contact leggen en in verbinding staan. Dat levert al veel informatie en aanknopingspunten op.
  2. Contextvraag verheldering: Wat helpt jou? Maak de vraag breder. Bij oplossingsgericht werken besteed je aandacht aan wat het probleem is en hoe je er binnen een gegeven situatie last van hebt
  3. Doelen stellen: Waar wil je heen? Beschrijf jouw ideale situatie. Wat ga je doen en wil je bereiken
  4. Welke hulpbronnen: Wat helpt jou? Wie ondersteunt jou? Ga uit van de aanwezige sterke kanten
  5. Uitzonderingsvraag: Is het altijd zo of gaat het ook anders? Geen enkel probleem doet zich voortdurend en op dezelfde wijze voor. Dit moment is een illustratie van het oplossingsgericht werken. In het benoemen en ontdekken van uitzonderingen schuilt een begin van de oplossing.
  6. Complimenteren. Complimenteren is van groot belang de eigenwaarde van de cliënt in elk afzonderlijk moment van het oplossingsgericht proces te versterken. Het stimuleert de samenwerking, vergroot het vertrouwen en verlegt de aandacht van problemen naar oplossingen.
  7. Schaalvraag: Waar op de schaal van 1-10 sta jij nu (=gegeven) link dat nu naar uitgangspunten. Het biedt gesprekstof over waarom deze getallen. Schalen helpt om het glas als half vol te zien in plaats van als half leeg.
  8. Wondervraag: Stel je voor dat….. Hoe zou jij dat merken? Je laat in detail beschrijven hoe de situatie zou zijn als een wonder zou hebben plaatsgevonden en de huidige problemen zouden zijn opgelost.


So what?

Door goede vragen en specifiek de ‘kracht van oplossingen (KOT)’ creëer je een professionele begeleidingssituatie en mis je geen informatie.


En nu?

Heb jij een vraag waar je niet uitkomt, neem nu contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.





Laat hier jouw reactie achter

Twitter

Logo Management by Horses "Management by Horses lost issues op en creëert bevlogenheid bij mensen en energie binnen organisaties."

Management by Horses

M: +31 (0)620620404 M: roger@managementbyhorses.nl facebook  twitter-2  linkedin  youtube  google-plus