Het vertrouwen winnen van klanten, een Ebook waarmee jij scoort

E-book

Je weet dat het een goed product is, erg goed.

Dus je klant moet je gewoon vertrouwen en het kopen.


Die insteek is te optimistisch.
Nu is het wel zo dat vertrouwen in veel sectoren en beroepen boven onzekerheid wordt gesteld.

Een onderzoek onder  11.600 financieel directeuren naar de uitkomsten van S&P toonde aan dat deze directeuren niet leken te weten dat hun voorspellingen waardeloos waren. Ook hun ingestelde betrouwbaarheidsintervallen toonde aan dat de financieel directeuren veel te zelfverzekerd waren over hun vermogen om de markt te voorspellen. Het feit dat overmatig vertrouwen als zeer positief wordt ervaren, geeft te denken.

Wat is nu vertrouwen?

Aan het woord vertrouwen kunnen verschillende betekenissen hangen, afhankelijk van de setting waarin het woord wordt toegepast.

  • Je gelooft dat een ander eerlijk is en omdat men elkaar (voldoende goed) kent, meent men dat er een goede basis is voor het geven van vertrouwen.
  • Als organisatie ben je bereidt om je afhankelijk op te stellen in
  • Het belang van de klant.
  • Je gelooft dat afspraken worden nagekomen en dat een ander
  • Jou niet schaadt in jouw vertrouwen.   

Kortom: geloven dat de persoon die je vertrouwt zal doen wat van je wordt verwacht of samen is overeengekomen. 

Hoe werk je aan vertrouwen?

Basisvertrouwen de pijler in samenwerkingen

Ik geloof dat er 6 aspecten “op orde” moeten zijn, om een klimaat van optimaal vertrouwen te creëren en te houden:

  1. De wederzijdse belangen, afhankelijkheden en doelstellingen moeten duidelijk zijn
  2. Inzicht in drijfveren binnen elke samenwerking: individueel /afdeling & team / organisatie / klant
  3. Gevoel en gedrag zijn bij iedereen congruent
  4. Een open klimaat realiseren en onderhouden waarin vertrouwen kan gedijen en blijven bestaan (controle is goed maar vertrouwen is beter)
  5. Met ervaringsgericht leren blijven investeren in de organisatie en haar klanten
  6. Iedere dag congruent zijn aan je organisatie-uitgangspunten 

 

Spreek af hoe en wanneer je waarover met elkaar communiceert. In de basis gaat vertrouwen dus over het nakomen van afspraken/ beloftes, over openheid, over erkenning van elkaars belangen en waarden en het zorgvuldig hiermee omgaan. Het gaat over authenticiteit en je kwetsbaar durven opstellen. Naast authenticiteit noem ik ook: integriteit, wederzijds respect en transparantie.

Wat doe je bij je klanten?

Vertrouwen opbouwen vergt moeite en aandacht, iedere dag opnieuw. Dat is geen vanzelfsprekendheid en je komt toch soms nog op die koffie. MAAR: het levert uiteindelijk veel meer op dan niks doen. Waarbij je gevoel leidend is, dat liegt namelijk nooit.

Quote:

Het is mensenwerk, ook werken met klanten.  Je zegt wat je doet en doet (meer) dan wat je zegt

Roger Rutten 

 

Waar gaat het vaak fout?

Je gaat te snel.
Je begint over oplossingen te praten terwijl je (nog) moet werken aan de relatie (lees: vertrouwen).
Daarnaast is je communicatie niet effectief omdat je niet aansluit bij het communicatiepatroon van je klant. 

Effectief communiceren is geen vanzelfsprekendheid, want uiteindelijk gaat het om mensen.

En dus:

• emotie
• belangen
• meetellen
• status
• geld
• macht
• relaties
• zekerheden
• afwisseling
• spanning
• avontuur
•persoonlijke groei
bijdrage aan een betere wereld

Dit maakt de communicatie complex. Omdat iedere klant vanuit zijn eigen drijfveren een invulling geeft aan bovengenoemde punten. 

En nu?

Leer hoe je makkelijk communiceert en het vertrouwen wint van iedere klant en download dit informatieve Ebook.



Laat hier jouw reactie achter