Ik heb er genoeg van

Doen!
Je denkt dat je gevoel klopt.

Je kijkt twijfelachtig om je heen.
Na zeven keer in de roos schieten, lukt het ook die achtste keer.
Het kan niet misgaan.

Je twijfelt.
Maar ja, het gaat wel om € 10.000,-.
Ok, diepe zucht, je legt aan en schiet.

Mis.

Geen € 10.000,-.
En geen € 2500,- die je in je zak had kunnen houden.

Had je nu maar je gevoel gevolgd.

 

Hoe volg je nu beter je gevoel?

Begin eerst maar met leren te voelen.

Wat neem je eigenlijk allemaal waar?
Wanneer reageer je hoe bij welke situatie of gebeurtenis?

Ik help je.

  • Hoe het voelt toen je met de laatste schaakzet de tegenpartij  uitschakelde
  • Je te hard rijdt en wordt geflitst met 150km/h waar maar 100km/h is toegestaan
  • Je toch die kortere weg neemt en vast komt te zitten in de modder.
  • Een luxe diner wilt betalen en merkt dat je creditcard nog thuis ligt.
  • De bank belt dat hypotheek definitief wordt toen je bij het nieuwe property stond.
  • Je het verlossende telefoontje krijgt dat die nieuwe functie voor jou is.

Herkenbaar?

Mooi.
Dat gevoel dus.

 

De volgende stap is dicht bij jezelf te blijven

Heb je daar moeite mee?
Deze blog zal je helpen.

Ik geef je alvast 7 tips die je helpen.

 

7 tips hoe je beter bij jezelf blijft

Voordat je onderstaande 7 tips gaat toepassen, zoek je eerst een rustige omgeving op, bijvoorbeeld midden in het bos, of gewoon lekker thuis op de bank.
Deze tips helpen jou met focussen om bewuster te leren voelen.

1. Richt de aandacht naar je lichaam. Eerst het hele lichaam, daarna het midden: keel, borstkas, maag, onderbuik. Misschien voel je meteen al iets, zoals een spanning in de buik die er eigenlijk al de hele dag zit.
Je kunt ook een gevoel oproepen door jezelf te vragen: hoe gaat het met mijn leven? Wat is het belangrijkste dat mij nu bezighoudt?

2. Houdt dit gevoel vast met een vriendelijke en accepterende houding. Ga niet analyseren, maar erken alleen maar dat er een gevoel is en zeg je simpelweg: mooi,  ik weet dat je er bent. Je erkent voor jezelf de aanwezigheid ervan.

3. Laat een woord, zin of beeld opkomen vanuit dit gevoel. Aan de reactie van je lichaam kun je voelen of deze woorden, zinnen of beelden passen. Als ze raak zijn, dan voel je dat in je lichaam; als ze de plank misslaan, of als je rationeel of oordelend wordt, trekt het gevoel zich terug.

4. Blijf vooral geduldig bij het gevoel, met een houding van interesse en nieuwsgierigheid. Bekijk het vanuit het perspectief van het gevoel zelf: ‘het is angst’ (of: een deel van mij is angstig).

5. Maak steeds beter contact met het gevoel, hierdoor ontvouwt de betekenis zich steeds beter. Je kunt jezelf helpen met vragen als: wat is het, dat het zo (angstig, springerig, zwaar) maakt? Heeft het te maken met …? Wat heb ik op dit moment het meest nodig?
Erken datgene wat je bezig houdt en wees niet angstig om het bijbehorende gevoel te ervaren.

6. Blijf bij dat gevoel totdat er iets voorbij komt dat de betekenis echt raakt. Dat merk je aan een soort verschuiving in uw lichaam, zoals een zucht van opluchting, meer ontspanning, lachen of huilen. De lading van de vraag/het probleem krijgt een andere, vaak minder zware dimensie. Dat geeft richting in je doen en laten.

7. Erken het gevoel. Laat weten dat je er bewust van bent en niet negeert. Bij het richten op je gevoel gaat het steeds om de erkenning dat je kriebeltje in de buik dat het goed- of juist niet goed zit, een goede reden heeft (gehad).

 

Hoe je dicht bij jezelf kunt blijven?

Laten we wel wezen, dat stemmetje moet je voelen en herkennen. Het gaat niet zomaar weg.
Het komt op als een “zuchtje wind” dat er iets niet klopt, zoals piekeren of malen, kleine irritaties, onrust, zenuwachtigheid, of als depressieve klachten.
Juist door het bewust aandacht geven aan dat stemmetje, dat kriebeltje, die signalen zal dat gevoel pas weggaan.

En de paarden en drijfverenscan helpen daarbij.

 

Waarom kiezen voor paardenkracht en drijfverenscan?

Met paardencoaching maak je onzichtbare aspecten tastbaar en direct inzichtelijk:

“Geef mij een woord en ik onthoud het een dag. 

Geef mij kennis en ik onthoud het een week. 

Geef mij een ervaring en gevoel en ik onthoud het de rest van mijn leven”

 

 

De interactie met het paard zorgt ervoor dat je onbewuste (communicatie) processen zichtbaar worden. Paarden beelden jouw onbewuste gevoel uit en maak je onzichtbare aspecten tastbaar en direct inzichtelijk: dat lukt nooit in een 1 op 1 gesprek of training. Je leert (weer) te voelen EN daarbij congruent te zijn aan je gevoel. Te zijn wie je echt bent.

Werken met mensen is verbinden én communiceren én afstemmen. Kan je met het paard en hun systeem verbinden én afstemmen,  kan je dat ook goed met mensen. Daarbij dwing je niks af of leg je niks op of krijg je niks mee: het paard beslist zelf, altijd. Jouw houding en gevoel en hoe het paard dat ervaart bepaalt de interactie.

Paarden begeleiden jou van naar “I wish naar I can“.

 

En waarom een drijfverenscan?

Drijfveren verklaren voor een groot deel het voorkeursgedrag dat mensen vertonen. Energy Drives brengt in kaart wat de drijfveren van personen, teams en organisaties zijn. Met het inzicht van de drijfverenscan verklaar je veel van je eigen gedrag en geeft je de ruimte om te excelleren vanuit je gevoel.

 

Mist op de weg?

Dan weet even niet meer hoe je moet kiezen.
Juist dan volg je jouw intuïtie en gevoel.

Je kunt dat trainen.
En daardoor wordt de kwaliteit van je besluitvorming beter.

 

Kortom, je gevoel volgen loont

Luisteren naar dat innerlijke stemmetje helpt jou beter je gevoel te volgen.

 

En nu?

Wil jij beter leren  je gevoel te volgen door paardenkracht en een drijfverenscan?



Laat hier jouw reactie achter

Logo Management by Horses "Management by Horses lost issues op en creëert bevlogenheid bij mensen en energie binnen organisaties."

Management by Horses

M: +31 (0)620620404 M: roger@managementbyhorses.nl facebook  twitter-2  linkedin  youtube  google-plus