Hoe leer je beter voelen

 

 

Wil jij beter leren voelen?

Management By Horses laat je door paardencoaching en inzicht in jouw drijfveren beter met je gevoel contacten.

Iedereen voelt, ook jij

De fluitketel piept schel op het gasfornuis.

Je haalt snel de borrelende ketel van het vuur.

Te snel.

De dop valt eraf en kokend heet water komt uit de ketel.
Auwwwww.
Dat voel je.

Je houdt snel de rode hand onder de koude kraan.

Wie zegt dat jij niks voelt?

 

 

Voelen, hoe doe je dat?

Je bent wie je bent. Helemaal waar.
En als je dat duidelijk uitstraalt, trekt dat ook de mensen aan die zich in jou kunnen “vinden” (synchroniciteit). En als je dat onbewust bekwaam vanuit jouw gevoel kan doen, gaan alle zaken vanuit die “flow” waar we allemaal wel naar op zoek zijn.

 

De ratio verklaart alles, althans dat beweren veel mensen. En ook ik was daar een ster in.
Maar als ik dan vraag wat je voelt bij een bepaalde opmerking of gedachte, blijft het vaak akelig stil. Iedereen kent wel dat kriebeltje in de buik dat het goed- of juist niet goed zit. En juist door dat bewust aandacht te geven kan je daarin groeien. Het is er altijd al geweest, maar je moet het leren te “horen” en dan naar te handelen. Want bewust aandacht geven aan voelen en gevoelens helpen je iedere dag opnieuw om tot juiste keuzes te komen.

 

De paarden zijn meesters in het duidelijk maken wat je voelt, helemaal als gedrag en gevoel niet in gelijke tred lopen.  De paardenCoaching bij geluk helpen helder en onbevooroordeeld om die gevoelens te onderkennen en te (leren) gebruiken. Dus congruent zijn aan jouw eigen gevoelens.

Je kan zelf ook al een begin maken. Want laten we wel wezen, dat stemmetje gaat niet zomaar weg. Het komt op als een “zuchtje wind” dat er iets niet klopt, zoals piekeren of malen, kleine irritaties, onrust, zenuwachtigheid, of als depressieve klachten. Juist door het bewust aandacht geven aan dat stemmetje, dat kriebeltje, die signalen zal dat gevoel pas weggaan.

 

Ik zeg altijd:”Gevoel liegt nooit!”
Niet dat het dan de absolute waarheid betreft. Wel dat het besluit, of een keuze het beste bij jezelf en jouw drijfveren past. Het geeft duidelijkheid en een nieuw gevoel van energie. Gevoel en ratio staan in balans en in contact met wat je écht wilt en kunt. Vanuit die overwegingen  ontstaat een richting waar je niet meer aan twijfelt.
Je gedrag en communicatie krijgt een vastberaden en eigen stem met alle positieve gevolgen van dien.

 

 

 

7 tips hoe je beter gaat voelen

Voordat je onderstaande 7 tips gaat toepassen, zoek je eerst een rustige omgeving op, bijvoorbeeld midden in het bos, of gewoon lekker thuis op de bank.
Deze tips helpen jou met focussen om bewuster te leren voelen.

1. Richt de aandacht naar je lichaam. Eerst het hele lichaam, daarna het midden: keel, borstkas, maag, onderbuik. Misschien voel je meteen al iets, zoals een spanning in de buik die er eigenlijk al de hele dag zit.
Je kunt ook een gevoel oproepen door jezelf te vragen: hoe gaat het met mijn leven? Wat is het belangrijkste dat mij nu bezighoudt?

2. Houdt dit gevoel vast met een vriendelijke en accepterende houding. Ga niet analyseren, maar erken alleen maar dat er een gevoel is en zeg je simpelweg: mooi,  ik weet dat je er bent. Je erkent voor jezelf de aanwezigheid ervan.

3. Laat een woord, zin of beeld opkomen vanuit dit gevoel. Aan de reactie van je lichaam kun je voelen of deze woorden, zinnen of beelden passen. Als ze raak zijn, dan voel je dat in je lichaam; als ze de plank misslaan, of als je rationeel of oordelend wordt, trekt het gevoel zich terug.

4. Blijf vooral geduldig bij het gevoel, met een houding van interesse en nieuwsgierigheid. Bekijk het vanuit het perspectief van het gevoel zelf: ‘het is angst’ (of: een deel van mij is angstig).

5. Maak steeds beter contact met het gevoel, hierdoor ontvouwt de betekenis zich steeds beter. Je kunt jezelf helpen met vragen als: wat is het, dat het zo (angstig, springerig, zwaar) maakt? Heeft het te maken met …? Wat heb ik op dit moment het meest nodig?
Erken datgene wat je bezig houdt en wees niet angstig om het bijbehorende gevoel te ervaren.

6. Blijf bij dat gevoel totdat er iets voorbij komt dat de betekenis echt raakt. Dat merk je aan een soort verschuiving in uw lichaam, zoals een zucht van opluchting, meer ontspanning, lachen of huilen. De lading van de vraag/het probleem krijgt een andere, vaak minder zware dimensie. Dat geeft richting in je doen en laten.

7. Erken het gevoel. Laat weten dat je er bewust van bent en niet negeert. Bij het richten op je gevoel gaat het steeds om de erkenning dat je kriebeltje in de buik dat het goed- of juist niet goed zit, een goede reden heeft (gehad).

 

 

 

Waarom is voelen zo belangrijk?

Leven vanuit je gevoel maakt dat leven alleen maar makkelijker.
Wellicht beter: meer vanzelfsprekend, en vanuit een flow.

Humans to Humans

Een andere belangrijke reden is de manier hoe wij zaken doen met elkaar.
B2B (Business to Business), B2C  (Business to Consumer) maar het is vooral mensenwerk dus H2H: Humans to Humans. Ja, so what?
Had je vroeger een goed product/concept wat een probleem oploste, belde je daarmee aan binnen je netwerk, je stelde jezelf voor en kreeg je zendtijd om te vertellen over het wat, hoe en waarom van je oplossing.
Die vanzelfsprekendheid vervaagt snel onder invloed van Social Media. Je moet al in beeld zijn voordat er überhaupt sprake kan zijn van een probleem oplossen, laat staan verkopen. De aloude salesfunnel en de customer life-cycle heeft afgedaan.

De internet feiten liegen er niet om:

  • 1 van de 5 stellen ontmoet elkaar online
  • Als Facebook een land zou zijn, zou het 3e land van de wereld zijn qua grootte
  • Elke seconde wordt iemand lid van Linkedin
  • Generatie Xen Y vinden e-mail passé
  • YouTube is de 2st grootste search engine in de wereld
  • 34 % van de bloggers posten meningen over producten en merken.  90 % van de klanten vertrouwen de mening van mensen die zij kennen méér dan reclame en andere marketing kanalen

 

Daarnaast voelt de potentiële koper van je product haarfijn aan of je jouw werk doet vanuit alleen ratio of juist vanuit drijfveren en gevoel en de daarmee gepaard gaande beleving voor de koper. Die beleving wil een potentiële koper (eerst) ervaren.
Het is ook niet meer vanzelfsprekend dat je de (juiste) vakspecialist bent, iets waar je vroeger gemakkelijk op kon teren. Je moet nu vooraf laten “zien” dat je de aangewezen persoon bent om mee in contact te komen, nog voordat je deze potentiële klant zelf hebt gesproken.
Kortom: Social Selling, investeer in relaties voordat ze jou nodig hebben.

Dus werken en leven vanuit drijfveren en gevoel.

 

 

En dat moet ik geloven?

Ga maar eens bij jezelf na toen je een besluit nam dat achteraf niet goed uitpakte. Je negeerde toen dat kriebeltje dat riep:” Ja ziet goed uit, maar je moet het NIET doen.”

Voorbeeld 1.
Je liet de reparatie van je auto toch in het buitenland uitvoeren en achteraf hoor je bij je eigen garage dat het helemaal niet nodig was.

Voorbeeld 2.
Je kiest voor een mooie carrièrestap en komt van een koude kermis thuis.

Voorbeeld 3.
Jij bent niet de enigste die ontdekt dat goed voelen jou verder helpt.

 

 

 

Kortom, voelen loont

Luisteren naar dat innerlijke stemmetje helpt jou bij het maken van jouw keuzes.

 

 

Waarom kiezen voor paardencoaching?

Met paardencoaching maak je onzichtbare aspecten tastbaar en direct inzichtelijk:

“Geef mij een woord en ik onthoud het een dag. 

Geef mij kennis en ik onthoud het een week. 

Geef mij een ervaring en gevoel en ik onthoud het de rest van mijn leven”

 

 

De interactie met het paard zorgt ervoor dat je onbewuste (communicatie) processen zichtbaar worden. Paarden beelden jouw onbewuste gevoel uit en maak je onzichtbare aspecten tastbaar en direct inzichtelijk: dat lukt nooit in een 1 op 1 gesprek of training. Je leert (weer) te voelen EN daarbij congruent te zijn aan je gevoel. Te zijn wie je echt bent.

Werken met mensen is verbinden én communiceren én afstemmen. Kan je met het paard en hun systeem verbinden én afstemmen,  kan je dat ook goed met mensen. Daarbij dwing je niks af of leg je niks op of krijg je niks mee: het paard beslist zelf, altijd. Jouw houding en gevoel en hoe het paard dat ervaart bepaalt de interactie.

Paarden begeleiden jou van naar “I wish naar I can“.

 

 

En nu?

Wil jij beter leren voelen door paardenkracht en drijfveerscan?



Laat hier jouw reactie achter

Logo Management by Horses "Management by Horses lost issues op en creëert bevlogenheid bij mensen en energie binnen organisaties."

Management by Horses

M: +31 (0)620620404 M: roger@managementbyhorses.nl facebook  twitter-2  linkedin  youtube  google-plus