Startrek Enterprise

Het Starship Enterprise schip staat op ontploffen. Captain Kirk en zijn eerste officier Spock zoeken een noodoplossing. De collega’s op de brug volgen het gesprek op de voet. De spanning is te snijden. Uit hun pittige dialoog komt de beste oplossing naar voren. Hun omgang blijft respectvol. Ze blijven collega’s en vrienden, altijd.

startrek-enterpise

Konden we dat allemaal maar, elke dag.

Als iedereen eens kon werken overeenkomstig zijn eigen drijfveren.


Drijfveren? Wat zijn dat?

Drijfveren zijn de dingen die je van nature graag doet. Ze kunnen je energie geven, maar als je er in doorslaat kunnen ze een valkuil zijn. Drijfveren verklaren voor een groot deel het voorkeursgedrag dat iemand vertoont. Dat is nooit goed of fout.


Drijfveren: wat heb je er precies aan?

Het bepaalt bij welke werkzaamheden je medewerkers energie en plezier krijgen. Door deze inzichten weet jij welke werkzaamheden iedere medewerker met plezier en energie uitvoert. Als je jouw medewerkers de juiste combinatie van werkzaamheden kunt geven, straalt zijn plezier af op andere medewerkers en klanten. Je krijgt een energieke en bevlogen organisatie. De klant komt graag terug.


Hoe kan ik ontdekken waar iemands drijfveren zitten?

Wat je zelf kan doen: let maar eens op welke werkzaamheden je medewerkers graag en minder graag doen. Naar werkzaamheden die ze graag doen, kijken ze uit. Die gaan ze makkelijk af. Ze krijgen er letterlijk energie van en dat stralen ze uit.

De werkzaamheden die je medewerkers minder graag doen komen onder op de stapel. Iedere keer opnieuw.  Die werkzaamheden kosten hen een diepe zucht. Daar zitten hun drijfveren dus niet.
Geef ze ander werk.


Wat heb ik precies aan die inzichten?

Met die inzichten ga je in gesprek met je medewerkers. Je onderzoekt samen hoe je hun werkzaamheden meer kunt laten aansluiten bij hun drijfveren.


Zijn de medewerkers niet bang dat wij als organisatie die inzichten tegen hen gebruiken?

Nee, niet als jij met je organisatie wilt groeien door energieke medewerkers. En een nieuwe cultuur schept met die drijfverenprofielen. Als iedereen open communiceert denken je medewerkers met jou mee. Want iederéén wil graag met plezier en energie werken.


Echt waar?

Jazeker.


Met de juiste drijfveren groeit iedere organisatie

De vijftien medewerkers van een handelsbedrijf snappen hun directeur niet. Ze vinden het lastig om zijn vragen en aanwijzingen om te zetten naar de dagelijkse praktijk. Iedereen doet zijn stinkende best, ook de directeur. De miscommunicatie blijft

Uit het complete drijfverenonderzoek blijkt dat de drijfveren van de directeur nergens overlappen met de drijfveren van zijn medewerkers. Het zijn letterlijk twee verschillende werelden. De directeur houdt van nieuwe product- en strategieontwikkelingen. De medewerkers zijn gefocust op het dagelijkse werk: logistiek, verkoop, inkoop, administratie.

De oplossing is eenvoudig:

Neem iemand aan die goed kan praten met de directeur en alle medewerkers. Nu is er begrip en duidelijkheid voor iedereen.


Kortom:

* Stel jezelf de vraag welke werkzaamheden overeenkomen met de drijfveren van je medewerkers

* Ontdek met je medewerkers waar de energievreters en energiebrengers zitten

* Zoek samen die rode lijn

En nu?

Zet nu in je agenda wanneer je met je medewerkers in gesprek gaat over hun drijfveren.





Laat hier jouw reactie achter

Twitter