Ik heb er genoeg van

 

 

Off-piste skiën.

 

Op ruim 4000m hoogte en bij -30 graden Celsius.
Poedersneeuw en snelheid wacht op jou.

 

Machtige uitzichten volgen elkaar op.
Kou, zonlicht en onverwachte barre omstandigheden deren je niet.

De ski’s functioneren voorbeeldig.
Zo ook de rest van je technische uitrusting.  Geschikt voor extreem werk.
Je skiet goed voorbereid je route.

 

Zo doet iedereen dat toch?

Waarom laten medewerkers zich door hun teamleider, baas, manager, leidinggevende, DGA, directeur dan nog zonder goede voorbereiding de ‘sneeuw’ insturen?

 

Dat is vragen om problemen

Exact.
Jij rijdt toch niet op je zomerbandjes naar de Alpen, hartje winter?
Dan kun je direct voorspellen dat je ergens een vangrail in knalt.
Die kans is 99,8%, wedden?

 

Dus ook voor organisaties

Hoezo?

Een organisatie ontstaat vanuit:

  • Missie
  • Visie
  • Kernwaarden
  • Doelstellingen
  • Strategie

Om zo waarde aan haar klanten toe te voegen. En dat de aanwezige competenties maximaal aansluiten bij die waardecreatie voor de klant.

Niet meer vanuit de ‘command & control’ setting maar vanuit purpose en drijfveren van medewerkers.

 

Organisatie voorbereiden

Als je van een organisatie (lees: je medewerkers) vraagt om ook in de sneeuw te lopen (= nieuwe dienstverlening), is het handig om  eerst voorbereidingen te treffen.

Willen en kunnen je medewerkers wel in de sneeuw lopen?
Past het bij hun drijfveren en verwachtingspatroon (lees: psychologisch contract)?
Welke competenties hebben we in huis en welke missen we?
Is er backup en ondersteuning geregeld bij escalaties?

 

Nu je het zegt

Ik moest laatst een nieuw product installeren.

Slechte handleiding.
Kende het instelmenu niet en de afregelspecificaties waren onduidelijk.
Op locatie kon ik niet terugvallen op directe ondersteuning vanuit mijn organisatie.

Dit klusje duurde dus ruim 4,5h in plaats van de geplande 1h.
En een dag later moest ik met spoed terug, omdat ik een instelling vergeten was.
Hun hele productie stond stil.

 

Hoe het wel bij een zorgorganisatie werkt

Het is maandagochtend, koud en met een stralend zonnetje.
Je voelt die afwachtende sfeer en de onderzoekende blikken.

Zo…. Jij was het die mijn tijd met voorbereidende mails opzoog, priemde een paar ogen.

Hoe gaat dat nu allemaal bijdragen aan al die strategieveranderingen en veranderende organisatie waar wij voor staan?

De formele zorg wordt teruggedrongen en de informele zorg naar voren gepusht. Ook wel onder de termen participatiemaatschappij, eigen kracht en zelfredzaamheid benoemd.  De gemeente stuurt aan op die verandering.

 

En dat vraagt ook een andere visie op en uitvoering van het werk, en daarbij behoren andere skills en competenties. Skills die geborgd zijn in het team zodat iedereen maximaal van elkaars kwaliteiten (en drijfveren) gebruik maakt. 

Voor nu geeft dat een onrustig gevoel, onzekerheid en veel vragen. 

Wil ik dit wel, kan ik dit wel, hoe moet dat nu?
En mijn (werk)geluk is regisseerbaar?


Ik zie het wel gebeuren.

 

Allemaal vragen die met drijfvereninzicht worden beantwoord:

  • Welke drijfveren zijn er wel in het team en welke vragen versterking? 
  • Welke drijfveren zijn nodig om de strategie samen uit te rollen?
  • Wat heeft de organisatie nodig en waar is aanvulling nodig?
  • Hoe laten we medewerkers vanuit hun kracht werken en wat betekent dat dan?

Duiding
De hele groep wordt geduid en haarfijn uitgelegd hoe de vork in de steel zit.
Ze krijgen niet de vis, maar ik leer ze  ‘hengelen’ voor die vis:)
Er ontstaat een eerste sprankeling, houvast zo je wilt.

Vanuit de vragen landt meer inzicht.  En ontwikkelt de groep een gevoel dat ze zelf sturing geven. Iedereen vanuit hun eigen drijfveren en functie.
Woww, dat hebben ze niet zien aankomen:)

Sweet spot
Werken vanuit drijfveren en gevoel, dan sta je in je kracht.
Je kunt nu jouw ‘sweet spot’ koppelen aan de doelstellingen van de (veranderende) organisatie.
En je houdt rekening met het psychologische contract dat je ooit met de organisatie hebt afgesloten.

Kijk daarbij niet alleen naar jezelf.
Wat hebben je collega’s nodig?
Wat heeft de organisatie nodig?
Hoe help je de Gemeente vanuit hun belangen?
Maak van dat ‘speelveld’ een drijfveren duiding en vertaal dat naar de organisatie en je eigen werk toe.

Hou in gedachte vast:
Je kunt niet van de organisatie verlangen om in de sneeuw te rijden als je geen winterbanden hebt.

Andere doelen

Als je andere dienstverlening of doelen wilt realiseren, zorg dan dat je organisatie voorbereid en klaar staat. En dat competentie’s, purpose en drijfveren van je medewerkers 100% matchen bij de noodzakelijke werkzaamheden.

En nu?

Onderzoek nu de ‘lancunes’ van je organisatie: waar niet goed georganiseerd / uitgerust om de juiste waarde aan klanten te leveren.



Laat hier jouw reactie achter

Logo Management by Horses "Management by Horses lost issues op en creëert bevlogenheid bij mensen en energie binnen organisaties."

Management by Horses

M: +31 (0)620620404 M: roger@managementbyhorses.nl facebook  twitter-2  linkedin  youtube  google-plus