Ik heb er genoeg van

Weet je nog hoe werk en organisatieontwikkeling eind jaren ’80 werd uitgevoerd en hoe medewerkers aangestuurd? Vergelijkt dat eens met 2017.

De nieuwe ontwikkelingen – anno nu – liegen er niet om.

Nieuwe ontwikkelingen op alle fronten

Je concludeert dat het nog sneller dan het licht gaat. Makkelijk, open en zeer precies.

Echter ook specialistisch.

Want zeg nu eens eerlijk: wie zit er nog allemaal ON TOP bij onderstaande punten?

  • e-learning
  • sustainability (duurzaamheid) / MVO (Maatschappelijk verantwoord Ondernemen)
  • social media die nu al verandert (alle medewerkers worden een marketingkanaal)
  • loondienst versus ondernemerschap
  • HNW (Het Nieuwe Werken)
  • internationalisering
  • online en offline strategie (e-commerce – digitalisering – internet – smartphone/tablet)
  • communicatie en Big Data (met people en things) realtime
  • robotisering / domotica / Iot (Internet of things)
  • making on demand (3D-printing)
  • same day / same hour delivery
  • mobile content is king (Myorder/QR/digitaal betalen/sparen)
  • van massa product naar 1 op 1 product
  • van proces naar persoonlijk!

 

4 generatie werknemers binnen je organisatie

Bedenk dat er steeds vaker 4! generaties medewerkers binnen de organisatiemuren rondlopen. Dat zijn wel 4 verschillende denk- en beleefwerelden die samen moeten communiceren, -werken en elkaar kunnen vertrouwen. Waarin de een het afhandelt met een telefoontje of tête-a-tête gesprek, stuurt de ander een WhatsApp.

Hoe zorg je er voor dat medewerkers niet discussiëren op standpunten maar juist vanuit jouw organisatiebelangen? En dat iedereen meegaat op het moment dat de organisatie moet versnellen of (weer) veranderen?

Alleen al daarom moet je een organisatie en haar medewerkers (door)ontwikkelen.

Hoe kun je een organisatie ontwikkelen?

Er zijn verschillende aspecten die altijd in relatie met elkaar staan. Het 7s-model van McKinsey geeft een goed beeld.

Je kijkt naar marktontwikkelingen en zoekt onderscheidende veranderingen waarmee je jouw klantenkring verrast en uitbreidt.

De uitdaging is om uit al die beschikbare informatie en nieuwe technieken DIE informatie te krijgen waardoor de organisatie daadwerkelijk ontwikkelt en leert (en dus kennis creëert).

 

De organisatie en medewerkers werkten vooral probleemgestuurd, mede door de overvloed van die beschikbare informatie. Daardoor gaan medewerkers op zoek naar oplossingen om eenvoudig weg hun werk te doen. Medewerkers zijn meer dan één hele werkdag kwijt aan het zoeken van specifieke informatie.

 

De kunst is dus dat iedere medewerker – vanuit zijn rol en drijfveren – die informatie tot zich krijgt die op dat moment nodig is.

 

Organisatieontwikkeling nodig door Artificial Intelligence (a.i.)

Voorbeelden:

  • Software die cv’s scannen op specifieke woorden om het perfecte cv snel op tafel te krijgen
  • Je baas is een computer. Bij de Japanse elektronicafabrikant Hitachi krijgen medewerkers in een aantal magazijnen opdrachten van een AI-systeem. Deze kunstmatige intelligentie analyseert continu hoe het personeel werkt. Als een werknemer een efficiënte manier heeft gevonden om een bepaalde taak uit te voeren, zorgt de AI ervoor dat ook anderen zo gaan werken.
  • Tekstschrijven met AI als je er bruikbare informatie instopt. Een voorbeeld is Quill. Deze software maakt bijvoorbeeld uitgebreide financiële verslagen en rapporten voor banken. Het legt in een handomdraai ingewikkelde verbanden.
  • In juridische praktijken wordt A.I ingezet om relevante documenten en wetgeving snel te identificeren

Het vervelende is dat de (oude) command & control organisatievorm veel te langzaam is

Wendbaarheid en snelheid is een noodzaak

Gecreëerd door de veranderende markt van vandaag. A.I zal daar alleen maar aan bijdragen. Gecontroleerde zelfsturing biedt een oplossing. De organisatiestructuur Holacracy of Teal (Zappo’s, NASA, Buurtzorg, Pantagonia, Concept7) faciliteert de organisatie om snel besluiten te genereren. Je laat medewerkers – vanuit hun drijfveren – verschillende rollen binnen je organisatie uitvoeren.

Zo ontwikkel je organisatiespeed.

Je punt is?

Wil je met artificial intelligence organisatieontwikkeling en organisatiespeed in de organisatie organiseren, kom je altijd uit bij je medewerkers. Geef je medewerkers vertrouwen en wijs de rol toe die bij iedereen past. Gebruik hun kennis en kunde, je vaart er wel bij. Sterker nog: Het bepaalt je concurrentiekracht.

En dus jouw organisatiespeed en snelheid van organisatieontwikkeling.

 

En nu?

Onderzoek hoe jij echte organisatiespeed ontwikkelt met artificial intelligence.



Laat hier jouw reactie achter