Ik heb er genoeg van

O nee, echt niet, ik ga er niet meer in, heb geen vertrouwen.

De laatste keer ben ik al de trailer ingejaagd.

Het paard, 1,82 m hoog en ruim 650kg schoon aan de haak, keek mij heel beslist aan.
Ik snap wat je van mij wilt, maar ik doe het niet.

Daar sta ik dan met een paard, dat wel vervoerd moet worden.
Het kost mij veel extra tijd en veel inspanning om dat vertrouwen terug te krijgen.
Het paard komt wel op zijn bestemming aan:)

Dat geldt ook voor bang gemaakte medewerkers: zonder vertrouwen en steun functioneert niemand optimaal.

 

Waarom zijn er organisaties en managers die het vertrouwen van hun medewerkers de afgrond injagen?

Het zit in de cultuur?
Command & control gedreven?
Macht, omdat het kan?
De gemakkelijkste weg?

In zo’n angstcultuur durf je niet vrij te bewegen. Je kijkt constant naar de humeurbarometer van je baas en past daarop je gedrag en communicatie aan.

 

Wat gebeurt er eigenlijk met een medewerker?

 

Voorbeeld 1
Je besluit dat een klant sneller wordt geholpen en biedt tevens een leuk presentje aan.
De klant is helemaal happy met jou en de organisatie.

Je directeur niet.
Die schiet uit de slof dat je zijn geld ‘weggeeft’ en de planning ontregelt.
Je kost hem zo ‘bakken met geld’.

Een keer raden wat jij volgende keer doet.

 

Voorbeeld 2
Een shiftleader let even niet op en verprutst 20000 creditcards, alleen nog goed voor de prullenbak.
Impact:

  • 1 productiedag verloren
  • Kosten 20000 creditcards vernietigen
  • Kosten 20000 nieuwe creditcards
  • Stress om het wel op tijd te leveren  (nacht doorwerken)

De procedure-beschrijving heeft ze ondertussen aangepast en met de andere teams gecommuniceerd.
Na een aantal dagen praten we alles nog eens door, ze zit wel in haar maag met de gang van zaken en extra kosten.
Ik merkte op: “Zie dat maar als een investering in jouw werktoekomst, deze fout maak jij nooit meer:)”

Een keer raden wat de shiftleader de volgende keer doet.

Voorbeeld 3

Een recente post zoals het uitpakt.

vertrouwen opbouwen

Ik begrijp er niks van…

Waarom wordt er zo met elkaar omgegaan?

Het is niet goed voor de kwaliteit van je teamwerk.
Daar schreef ik al eerder een blog over: Teamwork, en iedere organisatie bakt er niks van

Je krijgt zo nooit echte organisatiespeed.
Ik heb een praktisch Ebook gemaakt hoe je dat wel krijgt: Ontwikkel organisatiespeed en blaas zo je concurrent weg

Het draagt niet bij aan een fijne cultuur en wederzijds vertrouwen.
Daar schreef ik al eerder een blog over: Basisvertrouwen de pijler in samenwerkingen

 

Kun je dat in deze tijd nog veroorloven?

Kijk om je heen en wees eerlijk.

Er zijn nog altijd bedrijven die er gemakkelijk mee wegkomen.
Waarom?

  • De medewerkers durven niks te zeggen?
  • De medewerkers weten niet beter?
  • Voor de bazen is het wel zo makkelijk: alleen jaknikkers?
  • Medewerkers draaien hun 8 uren en krijgen salaris, that’s it.

 

Maar ja….

Die nieuwe generatie reageert wel even anders.
Goede morgen, oh…. I see. Ok, het was leuk, tot ziens.
Ze zijn zo weer vertrokken.
Op naar een betere werkgever.

 

Kortom:

Geef vertrouwen en bouw aan vertrouwen

Want:

vertrouwen

En nu?

Besluit welke weg jij kiest.

 



Laat hier jouw reactie achter