onderscheidend

Wil jij een onderscheidende organisatie?

Management By Horses realiseert door paardencoaching en inzicht in  (organisatie)drijfveren duurzame verbeteringen.

 

 

Waarom de onderscheidende organisatie?

Laten we maar gewoon de dingen bij zijn naam noemen en het onder ogen zien.
Wat vandaag is, zal morgen veelal niet meer zo zijn.

En dan vraag jij: “Wat dan?”.
Mijn antwoord: “Alles!”.

Koopgedrag van consumenten.
Hoe een organisatie snel aan verandering onderhevig is.
Door technologie,  door nieuwe samenwerkingen, door productontwikkeling, door globalisering en vooral niet als laatste: door medewerkers.

 

De onderscheidende organisatie weet daarmee om te gaan.

 

Nieuwe ontwikkelingen

Als je naar de ontwikkelingen van de afgelopen jaren (2009-2016) kijkt (en je vergelijkt dat met eerdere ontwikkelingen (1992-2001)), dan kan je alleen maar concluderen dat het nog sneller dan het licht gaat. Makkelijk, open en zeer precies.
Echter ook specialistisch.
Want zeg nu eens eerlijk: wie zit er nog allemaal ON TOP bij onderstaande punten?

  • e-learning
  • sustainability (duurzaamheid) / MVO (Maatschappelijk verantwoord Ondernemen)
  • social media die nu al verandert (alle medewerkers worden een marketingkanaal)
  • loondienst versus ondernemerschap
  • HNW (Het Nieuwe Werken)
  • internationalisering
  • online en offline strategie (e-commerce – digitalisering – internet – smartphone/tablet)
  • communicatie en Big Data (met people en things) realtime
  • robotisering / domotica / Iot (Internet of things)
  • making on demand (3D-printing)
  • same day / same hour delivery
  • mobile content is king (Myorder/QR/digitaal betalen/sparen)
  • van massa product naar 1 op 1 product
  • van proces naar persoonlijk!

 

4 generatie werknemers

En bedenk dat er steeds vaker 4! generaties medewerkers binnen de organisatiemuren rondlopen. Dat zijn wel 4 verschillende denk- en beleefwerelden die samen moeten communiceren, -werken en elkaar kunnen vertrouwen. Waarin de een het afhandelt met een telefoontje of tête-a-tête gesprek, stuurt de ander een WhatsApp.
Hoe zorg je er voor dat medewerkers niet discussiëren op standpunten maar juist in (organisatie)belangen? En dat iedereen meegaat op het moment dat de organisatie moet versnellen of veranderen?

 

Riep mijn vroegere SVP (Senior Vice-President) nog:

“If you are in control, you go to slow!”

kun je je afvragen of er nog wel “control” kan of moet zijn.

Daar sta je dan als middelgroot specialistisch bedrijf met 5-7 afdelingen en 150 FTE. J
e ziet en voelt de veranderingen, en ook de veranderende (en meer specifieke) vragen van de klanten.
Hoe ga je daarop reageren en (bij)sturen?

Door het steeds blussen van brandjes?

Exact mijn punt: door een onderscheidende organisatie te ontwikkelen.

 

 

Medewerkers maken het verschil

Het is mijn stellige overtuiging dat medewerkers het verschil maken en blijven maken.

Hoezo?
Je zet een prettig gebouw neer.
De logistieke, administratieve, operationele processen komen daarin geheel tot zijn recht met de bijbehorende ICT infrastructuur.
Je gebruikt fijne werkplekken, hoogwaardige techniek, kwalitatief allemaal goede spullen.

Top!

Je medewerkers zijn goed en  hoog opgeleid.
Alle competenties zijn ruimschoots aan boord.
Je hebt duidelijke functiebeschrijvingen: Taken-Verantwoordelijkheden-Bevoegdheden-Gedrag.

Fantastisch!

Er is een visie, strategie en doelstellingen, opgesplitst naar iedere afdeling.

Heel goed!

 

En toch ga je het zo niet redden als organisatie.
Want weet dat jouw concurrent òòk alle bovengenoemde topics kunnen inkopen of organiseren. Het is een “standaard” die je per definitie moet hebben. Nog beter, je loopt ermee voorop.

Waar ligt dan de sleutel tot succes?
Toch je medewerkers?

Exact!
Jouw medewerkers (lees: mede-werkers:) )
Ervoor zorgen dat iedereen met energie en plezier zijn werk uitvoert.

En dat betekent nu juist niet dat je alleen moet selecteren op ervaring, competenties en opleiding.
Je onderzoekt en kijkt primair naar iemands drijfveren.
Want het gedrag van iemand, en waar je geluk bij ervaart, wordt veel meer bepaald door iemands drijfveren dan door de aanwezige competenties.

Kortom:

er is veelal een discrepantie tussen gedrag (dat wat zichtbaar is) en waar je drijfveren zitten (lees: Energie van krijgt).

 

ED-de-ijsberg

 

 

Tel daarbij op dat mensen met mensen zaken doen (Human2Human). Die connectie maakt iedereen op gevoelsniveau.
Je zo met al je medewerkers samen het verschil maakt.
En daarom omgang en selectie van je medewerkers ruimschoots beter kan en moet.

Dan heb ik het nog niet over de ‘open organisatie’ die er feitelijk wel al is.
Iedereen binnen een organisatie zit op Social Media zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest etc. etc. Contact vindt altijd onbedoeld plaats. Hoe ga je daarmee om als organisatie? aap-print11

Hoe stuur je nu tegenwoordig je medewerkers aan, of bind je medewerkers aan de organisatie?
Ja, ook die Y en Z generatie?
De sleutel ligt bij het in kaart brengen van ieders drijfveren en als organisatie daarop aan te sluiten. Binnen de organisatie wil je toch geen aapjes meer hebben rondlopen? Of zelf (nog steeds) als aapje binnen een organisatie rondlopen?

 

Natuurlijk stel je direct de vraag wat het de organisatie oplevert?

Concreet voorbeeld:
Door drijfveren inzichtelijk te maken gebeurde er veel in de organisatie. Er kwam meer energie en elan. Zoveel zelfs dat 10! openstaande vacatures eenvoudig door de eigen organisatie werden “geabsorbeerd”.  De huidige medewerkers hebben meer plezier in hun werk en kunnen daardoor ook veel meer aan.
Je wilt toch die onderscheidende organisatie om dat terug te zien in loyale en tevreden klanten en klinkende organisatiecijfers?

PastedGraphic-emotie-overzicht
Ga ik weer terug naar het begin.
Hoe blijf je nu als onderscheidende organisatie on top bij alle ontwikkelingen?
Door je medewerkers maximaal in hun kracht te zetten.  En als je weet dat resultaat afhankelijk is van gedrag, gedrag van gedachten en gevoel, gevoel van body response en dat iedere bedrijf de voorkeur geeft aan “smileys”.
Dan werkt iedereen toch liever met een smiley.

 

 

En nu?

Nieuwsgierig geworden hoe Management by Horses jouw organisatie / medewerkers  onderscheidend maakt?

 

Een frisse neus en een goed gesprek op ons buitenkantoor leidt tot eerste inzichten.



Laat hier jouw reactie achter

Twitter

Logo Management by Horses

"Management by Horses lost issues op en creëert bevlogenheid bij mensen en energie binnen organisaties."

Management by Horses

+31 (0)620620404
roger@managementbyhorses.nl

facebook  twitter-2  linkedin  youtube  google-plus