trend personeel

“We wensen u veel personeel!”

“Net nu op het drukste moment meldt mijn enigste medewerker zich zomaar ff ziek; dat kost mij omzet.”

 “Waarom begrijpen ze niet dat ze de omgeving bij de klant schoon moeten achterlaten, dat hoort bij klantvriendelijkheid.”

“Waarom houd ik mijn mensen niet binnen ons bedrijf? Ben zoveel tijd kwijt met aannemen en opnieuw inwerken!”

 “Mijn mensen doen het nooit helemaal goed, ze doen niet wat er moet gebeuren! De kosten rijzen zo behoorlijk de pan uit!”

Herkenbaar?

Organisatieontwikkeling en het motiveren van medewerkers vereist bewustwording

Met een goede functiebeschrijving (Taken Verantwoordelijkheden Bevoegdheden Gedrag) alleen ben je er niet, ook niet als je de cyclus functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprek goed gebruikt.  Helemaal niet als je het salaris dubbel uitbetaalt. En je kunt  je personeel ook niet gelukkig slaan, echt niet :).
Maar wat dan wel?

Tactische leiders kennen de waarde van strategisch HR management

Het begint bij het aantrekken van de juiste mensen.
Nou nee, eigenlijk bij de  missie, visie, doelstellingen en strategie van de organisatie. Als dat scherp benoemd staat, weten jouw medewerkers daarvan en wat dat dan voor hun betekent?
Het begint daarnaast vooral bij jezelf, is mijn ervaring.
Weten waar je mensen mee zitten, luisteren naar wat ze denken, voelen en willen. Kortom eenvoudigweg laten merken dat ze er toe doen. Allemaal, helemaal en altijd!

7S-McKinsey-model

En ja hoor, ik ben de eerste die het toegeeft.
Ook ik heb veel dingen niet, of onvoldoende of zelfs geheel fout gedaan.
Je wordt betaald om een job te doen, niettuttebellen, gewoon doen wat ik je vraag en anders voor jou 10 anderen.
It’s my way or you the highway…. En ook al waren al mijn argumenten juist, het werkte zo dus niet.
Door mijn studie Technische Bedrijfskunde ging ik dingen in een ander perspectief zien: dat het allemaal samenhangt. Vooral hoe het allemaal samenhangt.
Want  als je ergens aan trekt, cq iets verandert, heeft dat impact op de rest en het geheel. Het 7S model van McKinsey laat dat mooi zien.

Door al die “praktijk ervaringen” heb ik geleerd en het iedere keer beter toegepast. Nu heb ik al die kennis en ervaring gebundeld in het Executive Programma “Goed Beslagen Leiderschap“. Als je daarover meer wilt weten zie ik je mail graag tegemoet.

Mijn personeel doet niet wat er moet gebeuren

Als je niet tevreden bent over je personeel  is er op een aantal fronten werk aan de winkel. Hoe beter je daaraan invulling geeft hoe beter de resultaten!
Vragen die daarbij horen:

  • Waar staat je organisatie voor en waarom komen de klanten juist bij jou?
  • Welk personeel heb je nodig om dat samenspel binnen je organisatie optimaal te laten verlopen?
  • Kijk eens naar verloop, ziekteverzuim, gemiste kansen, omzet per medewerker?
  • Kent iedereen de missie, visie, doelstellingen en strategie van je organisatie?
  • Wat is uw stijl van leiderschap en hoe tevreden is iedereen daarover (ja die kan pittig zijn:) )
  • Hoe trek je de juiste mensen aan?
  • Ken je de drijfveren van jouw personeel?
  • Vertrouwt je jouw mensen 100%?

Natuurlijk kosten verbeteringen inspanningen en gaat het niet voor niks, maar wat kost het jou als je niks doet? Met energieke en gepassioneerde medewerkers, functionerend vanuit hun drijfveren,  wordt een organisatie krachtig en onderscheidend. Je hebt dan nooit meer het gevoel er alleen voor te staan.

En dus:
Heb je geen personeel maar medewerkers. Mede-werkers, die pro-actief werken en meedenken met jou en de organisatie.

Ga af van je personeel en krijg medewerkers terug.

Maak daarom nu een afspraak voor een goede start.



Laat hier jouw reactie achter

Twitter

Logo Management by Horses

"Management by Horses lost issues op en creëert bevlogenheid bij mensen en energie binnen organisaties."

Management by Horses

+31 (0)620620404
roger@managementbyhorses.nl

facebook  twitter-2  linkedin  youtube  google-plus