Zin in heben

Leer in deze blog het verschil tussen willen of zin in hebben binnen de organisatie.

Management By Horses laat je door paardencoaching en inzicht in jouw drijfveren beter met je gevoel verbinden.
Zodat iedereen doet waar  ze energie van krijgen, door de hele organisatie heen.

 

Willen of zin in hebben?

Hoe vaak leest je niet willen = kunnen, of een variant daarop.

Maar is willen ook echt zin in hebben?
En loopt het dan helemaal synchroon met ieders drijfveren?
Ken jij  de drijfveren van je medewerkers?

 

Wat denk je: is willen ook echt zin in hebben.
Want werk is niet langer puur een middel om geld te verdienen, maar bepaalt in hoge mate de zin die wij aan ons leven toekennen (zineconomie).

 

Opgebrande organisaties

Wat zien we nu bij veel mensen en organisaties?
Individueel als op organisatieniveau behoorlijke energietekorten bestaan.
Er is in de afgelopen jaren een permanente, te grote en eenzijdige druk geweest op medewerkers binnen hun organisaties. Door steeds te sprinten loopt iedereen leeg. Het levert lichamelijke en psychische klachten op door hoge werkdruk en negatieve werksfeer (burnout).
Wat was (als het er al was), is opgebrand.
De traditionele prikkel(s) die in het verleden goed functioneerde om beweging te (her)krijgen, is nu nog maar een apathische reflex die geen enkel doel meer treft.

Medewerkers hebben geen zin meer en willen zo niet verder.
Energie is weggelekt en er heerst leegte.

 

Wat is willen?

  • Het bewust proberen te doen
  • Het verlangen of wensen
  • Focus op iets dat je wilt bereiken

Kortom:
Je bepaalt wat je wilt bereiken en stippelt de meest aangewezen en logische weg daarvoor uit. Dat is niet zo moeilijk want de geijkte paradigma’s (opvoeding ouders, maatschappij beeld, hoe wij leren op school etc.) maken dat je snel gebruik maakt van die (ingesleten) kennis.
Je wilt een reis maken, carrière stappen zetten, leren vliegen, veel met jouw kinderen doen.
Iedereen heeft die bucketlist paraat.

 

Hoe komt het dan toch dat zoveel mensen:

  • Niet goed in hun vel zitten
  • Stress of Burn-out verschijnselen of erger krijgen
  • Ontevreden zijn over hun huidige werk
  • Vaak s’nachts wakker liggen
  • Balen als die wekker in de ochtend weer gaat

 

Misschien heb je er wel regelmatig mee te maken.
Dit zijn feiten:

Feit:
Meer dan 80% vd medewerkers wil van baan veranderen en zoekt werkgeluk
Feit:
Onderzoek onder 74000 mensen wijst uit dat er een te hoge werkstress wordt ervaren. Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland.
Feit:
Kwart van de medewerkers voelt zich futloos (Onderzoek van Blauw Research in het kader van de Randstad Werk Monitor onder ruim 800 werkenden.)
Feit:
18% van de bevolking in Nederland  was ooit depressief (NOS op 3: We zijn rijk maar ook ongelukkig onderzoek)
Feit:
Gelukkig zijn zit niet in het krijgen van meer salaris of de groei van je Leaseauto van A1 –>A2 –> A8 en dan een eigen chauffeur.
Onderzoek (Young Professional Onderzoek 2014) wijst uit dat meer geluk wordt ervaren door aandacht te geven aan 3 punten:

  • Authenticiteit
  • Zelfontplooiing
  • Connectie met mensen

Wat is zin in hebben?

Zin is een innerlijke kracht~intrinsieke motivatie. Dus daar kies je voor.
Anders dan bij drijfveren, die sturen ons onbewust in een bepaalde richting, is zingeving dus een bewust proces. Waarbij het een niet zonder het ander los gezien wordt.
Ik verwijs hierbij naar  Daniel Kahneman en de verklaring van ons denken en handelen (system 1 en system 2). We geven zelf betekenis aan dingen, wij voelen of we het naar de zin hebben of niet en maken daarbij onze eigen keuzes.
Zin heeft dus te maken met de manier waarop wij betekenis geven aan ons eigen omveld, bewust en onbewust.

Dat is een belangrijk gegeven!

 

 

 

HITZUM - Friese paarden in een weiland tijdens de zonsopkomst in Hitzum, Friesland. Het belooft een van de warmste dagen van het jaar te worden. ANP CATRINUS VAN DER VEEN

 

 

 

 

Vaak nemen we dingen niet bewust waar, maar hebben we er wel een bepaald gevoel over. We voelen onbewust meer dan we bewust ervaren. Zin behelst dus niet alleen betekenis geven aan maar gaat ook over de gevoelen die wij hebben.

Dat zijn de positieve gevoelens die wij ervaren.
Echter het krijgen van die positieve gevoelens kost energie. Dat gaat dus niet vanzelf. Als dat voor mensen geldt, dan geldt dat ook voor teams, afdelingen en organisaties.  Het is een sociaal proces en met sociale verbanden. We bepalen met elkaar wat zinvol is, en handelen daar naar. Er heerst dan een geheel andere dynamiek en sfeer: creatief, veelzijdig, met ambitie en gedreven. Die zin komt van binnen en straalt naar buiten.

 

Randvoorwaarden organisatie

De organisatie moet wel aan bepaalde randvoorwaarden voldoen.
Daar is geen ontkomen meer aan.
Er is een duidelijke verschuiving van wensen en behoeften van nieuwe generaties werknemers, echter ook de veranderende economische en maatschappelijke omgeving waarin we nu zitten. Dat vraagt om zelfkennis (van organisatie, afdeling, medewerkers), visie en vertrouwen in elkaar en het geheel. En vooral dat managers niet meer aansturen op basis van macht en financiële prikkels als primair belang!

Daarom is het beter organisatiedoelen te formuleren waar iedereen zich mee verbonden voelt (en bij toekomstige medewerkers dus een selectiecriterium!).
Want een zinnig doel geeft zoveel energie, dan is niemand meer te houden:-).
Je realiseert dan echte organisatiespeed en laat je medewerkers iedere dag ‘thuiskomen’ op hun werk.

 

 

Hoe ga je deze kennis nu in de organisatie inzetten?

Hans van der Loo benoemt in zijn boek (We hebben er zin in) 4 principes:Door organisatiespeed krijg je een onderscheidende organisatie

  1. Aandacht (zien)
  2. Verbinding (voelen)
  3. Ambitie (willen)
  4. Gedrevenheid (doen)

 

Het begint bij kijken, bewust kijken wel te verstaan.
Want wat we niet bewust zien kan ook geen energie geven. Wat we dan bewust zien moet ons raken en ons positief verbinden. In combinatie met een positieve instelling en vertrouwensvolle relaties te hebben.
Ook moet er ruimte zijn om meer te willen en te mogen dan de dagelijkse verplichtingen. Ruimte om nieuwe mogelijkheden te verkennen, dromen na te jagen en eigen doelen te stellen en grenzen te doorbreken. Dat! geeft pas echt energie.
En als laatste moet je jouw eigen drijfveren kennen, waar krijg je energie van en waarop verlies je energie met hetgeen je doet. Niet los van elkaar bezien, maar in samenhang doorgronden.

Kortom:
Ben je je echt bewust van de aanwezige krachten en energie binnen jouw organisatie en waar de potentie zit?

 

Daarom Paardenkracht

Paarden helpen juist helder en onbevooroordeeld om die gevoelens te  onderkennen en te (leren) gebruiken. Dus congruent zijn aan jouw eigen gevoelens.

Met paardencoaching maak je onzichtbare aspecten tastbaar en direct inzichtelijk:

“Geef mij een woord en ik onthoud het een dag.
Geef mij kennis en ik onthoud het een week.
Geef mij een ervaring en gevoel en ik onthoud het de rest van mijn leven”

 

De interactie met het paard zorgt ervoor dat je onbewuste (communicatie) processen zichtbaar worden.
Paarden beelden jouw onbewuste gevoel uit en maakt je onzichtbare aspecten tastbaar en direct inzichtelijk: dat lukt nooit in een 1 op 1 gesprek of training.

Afstemming en interactie

Werken met mensen is verbinden én communiceren én afstemmen. Kan je met het paard en hun systeem verbinden én afstemmen,  kan je dat ook goed met mensen. Daarbij dwing je niks af of leg je niks op of krijg je niks mee: het paard beslist zelf, altijd.
Jouw houding en gevoel en hoe het paard dat ervaart bepaalt de interactie.

 

En nu?

Wil jij medewerkers die altijd zin hebben en aas jij  op die onderscheidende organisatie in jouw markt?

Maak dan nu een afspraak voor een goed gesprek in ons buitenkantoor.

 



Laat hier jouw reactie achter

Twitter

Logo Management by Horses

"Management by Horses lost issues op en creëert bevlogenheid bij mensen en energie binnen organisaties."

Management by Horses

+31 (0)620620404
roger@managementbyhorses.nl

facebook  twitter-2  linkedin  youtube  google-plus